khanekhodro

خبرها حکایت از وجود حدود ۴۵۰ کافه مجوزدار و حدود ۳۰۰ کافه بدون مجوز در سطح رشت دارد. پیشنهاد ایجاد «کافه تئاتر» در رشت می تواند بدون هیچ سرمایه گذاری دولتی در سطح شهر اجرایی شود.

در شهرِ کافه‌ها با ایجاد «کافه تئاتر» برای  رشت برند بسازید
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی* رشت جز معدود شهرهای ایران است که یک شغل می تواند در آن با سرعت به تعداد زیادی در سطح شهر دایر شود.

از تاکسی تلفنی گرفته که زمانی رتبه دوم در کشور بودیم تا تخمه فروشی و آبمیوه فروشی، هر کدام این ها با توجه به نداشتن چشم انداز دراز مدت و عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی از طرف صاحبان مشاغل به شکست می انجامد.

دایر کردن کافه ها هم طی چند سال اخیر در سطح شهر از جمله مشاغلی است که به سرعت در حال افزایش است.

خبرها حکایت از وجود حدود ۴۵۰ کافه مجوزدار و حدود ۳۰۰ کافه بدون مجوز در سطح رشت دارد.

اهمیت این قضیه و محتواسازی این رویداد آنقدر دارای اهمیت است که بیست و هفتمین یادداشت برندسازی به این امر اختصاص می یابد.

محتواسازی فرهنگی و هنری در کافه ها می تواند بستری مناسب بر حفظ و بقا و برندسازی این شغل در حال رشد در سطح شهر باشد.

کافه های شهری که پسوند «شهر خلاق خوراک» و «شهر مردم بافرهنگ» را یدک می کشد باید در این زمینه ها نمود عینی داشته باشد.


ایجاد ۵ کافه تئاتر در ۵ منطقه شهری در رشت می تواند شروع خوبی برای الگوسازی کافه ها در دیگر شهرها باشد.

«کافه تئاتر» مکانی ست که همزمان در آن مردم در حال سرو نوشیدن و یا خوردن می توانند به تماشای تئاتر بنشینند.

طراحی و معماری این کافه ها به گونه ای است که سکویی به عنوان صحنه در کافه احداث می شود و این سکو می تواند ثابت و یا متحرک باشد و بازیگران در ساعات خاصی از روز در آن مکان به اجرای تئاتر می پردازند

انجام این کار در دنیا مرسوم است تا جایی که به گونه ای جدید در اجرای تئاتر به نام «تئاتر کافه ای» بوجود آمده است.

نکته جالب توجه این است قبل از اینکه تئاتر کافه ای در کشورهای دیگر مرسوم شود در ایران، گونه ای دیگر از این اجرا را در سطح قهوه خانه هایمان داشتیم؛ نقالی، پرده خوانی و شاهنامه خوانی گونه هایی از اجرای نمایش بودند که از دیرباز در قهوه خانه های ما مرسوم بود که متاسفانه در حال حاضر کاملاً منسوخ شده است.

پیشنهاد ایجاد کافه تئاتر می تواند بدون هیچ سرمایه گذاری دولتی در سطح شهر اجرایی شود.


واگذار کردن بخش کوچکی از پارک های شهر به بخش خصوصی در حد ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر در قالب قرارداد bot می تواند در این خصوص با سرعت اجرایی شود.

یعنی در اختیار گذاشتن قسمتی از زمین پارک ها در مناطق پنجگانه رشت و ساخت ساختمان و تجهیزات کافه توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و با ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری طی مراحل قانونی بهره برداری این مکان به صورت اجاره چند ساله به سرمایه گذار تعلق خواهد گرفت که بعد از مدت انقضای اجاره می تواند با اخذ اجاره از سرمایه گذار یا اشخاص جدید به محل درآمد پایدار برای شهرداری تبدیل شود به شرط آنکه کاربری «کافه تئاتر» حفظ شود.

برگزاری هر روز اجرای تئاتر در ساعات خاص می تواند برنامه ثابت این کافه تئاترها باشد.

در ساعات دیگر، بمی توان برنامه های فرهنگی و هنری مثل شب شعر، عصر داستان، اجرای استندآپ، برنامه های کتابخوانی و مشاعره برگزاری ایونت های تخصصی تجسمی و نقد و بررسی کتاب را در این مکان برگزار کرد.

با افزایش این گونه کافه تئاترها طی چند سال، با توجه به وجود ۶۵ پارک کوچک و بزرگ در رشت می توان جشنواره تئاتر کافه ای برای سال های آینده در سطح شهر پیش بینی کرد.

ذکر این نکته ضروریست که رشت به شدت با فقدانِ فرهنگ سرا و آمفی تئاتر کافی برای اجرای تئاتر روبرو است.
از آغاز سال تاکنون حدود ۴۰ تئاتر در رشت اجرا شده و سالن های موجود جوابگوی این حجم از تئاتر نیست و الان سالن های موجود تا بهمن ماه از قبل رزرو شده اند.

ایجاد کافه تئاترها می تواند این کمبود شدید سالن تئاتر را در سطح شهر جبران کند.

باز هم توجه به این امر مهم است که این کار بدون هیچ سرمایه گذاری دولتی انجام خواهد گرفت فقط کمی همت و توجه مسئولین شهری را می طلبد.

پی نوشت:
طی سالهای اخیر، چندین تاتر کافه ای در کافه های موجود در رشت اجرا شد ولی به علت عدم فضای مناسب نتوانست در جذب مخاطب موفق باشد.

======

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.